יום שני, 30 באפריל 2012

פרק 1 - יושבי חשך וצלמוות

פליסיה בן שבת פקחה עיניים.
"החדר לבן. את לא יודעת איפה את, את לא יודעת איך הגעת לכאן. תיכף תיכנס אחות ותבקש ממך לנוח. הכל יחזור מעצמו. אישה תבוא אליך ותחבק אותך. היא תאמר שהיא אמא שלך. את לא תזהי אותה, אבל ככל שינקפו השעות את תיזכרי. תוך כמה ימים תצאי מכאן ויספרו לך שהיית חסרת הכרה במשך כמה שבועות".
פליסיה נאנחה. תמו עשר שניות של דמיון מודרך. החדרון היה אפור, היא ידעה כיצד הגיעה לכאן, אף אחד לא יבוא לבקר והיא בילתה אלף ושלוש מאות עשרים ושמונה ימים בהכרה מלאה ושוממת. אמנם לא ידעה בדיוק מה מיקומה על פני הגלובוס, אבל לא היתה לכך שום משמעות.
היא היתה מבודדת מכל האסירים שבודאי היו כאן. יתירה מכך, שני אנשים ליוו אותה בכל עת ולכל מקום. היא ידעה שהיא היחידה בכל הכלא שביקרה אצל רופא בשר ודם. היא כנראה היתה הנטל הכבד ביותר על מערכת הכלא, אחרי הכל, היא היתה היחידה בכל הכלא ובין הבודדים בעולם ללא לייף מטר.
בתחילה תהתה מדוע לא הזריקו לה שבב חדש, זה היה מייתר באחת את השומרים, את הבידוד, את הצורך ברופא שיוודא שהיא בריאה, משטח אותה לחלק מהמרקם ההומוגני של הכלא שבו היתה. לאחר כמה שבועות כבר נוצר סדק קטן בשריון החירות שלה. ברגע של היסח דעת צימחה בה השתוקקות קטנה להשתייכות. לאסירים האחרים, אלו שנשאו את הלייף מטר שלהם, היתה גישה לרשת הכלא. הם קיבלו מטלות לימודיות והיו יכולים לתקשר אחד עם השני בכל עת דרך רשת הכלא. היא לא יכלה לתקשר בשום דרך עם אף אחד, שומריה מעולם לא דיברו איתה, הטרמינל בתא הכלא שלה לא הגיב אליה, לא היה לה לייף מטר.
אותו השבב שכלא את כל האחרים, זה שאיפשר למערכת האוטומטית של הכלא לנהל אותם כמו עדר, אותו השבב הוא זה שקשר אותם לקהילה אחת. באופן מוזר כל כך, הדבר שמיסמר את כל האסירים לכלאם היה השבב אבל הם מעולם לא העיזו אפילו לנסות להיפטר ממנו. בלעדיו, אין להם חיים. רוצחים, אנסים, גנבים, נוכלים, מלאי קעקועים וצלקות קרב, כל גבורתם ועזות הפנים שלהם נמוגו בפני האפשרות שיאבדו את השבב שלהם. הם מילאו כל מטלה לימודית בחריצות ובזריזות. הם שמרו על התנהגות מופתית. אף אחד לא רצה לאבד את השבב שלו. את אותו המעשה הבלתי נתפס היא ביצעה בעצמה, מרצונה, ללא חשש ועם תקוה לעתיד טוב יותר. עתה הבינה יותר מכל זמן אחר שזהו עונשה. העדר שבתוך הכלא והעדר שמחוץ לכלא גם יחד לא יקבלו אותה בחזרה לעולם.
פליסיה בן שבת קמה והסתכלה בגופה בעיון. היא כיווצה את שרירי האמה שלה, אחר כך זרוע וכתף ולבסוף גב ובטן. היא הסתכלה בפרקי אצבעותיה. פרקי אצבעות שעשרות אלפי מכות אגרוף בקירות בטון הפכו אותם לגושי עצם חסרי חן וחסרי תחושה. השומרים סיפקו לה לוחות פלסטיק קשיחים ועבים להתאמן עליהם. עתה כבר יכלה לשבר אותם בכמה מכות ישירות של אגרופים חסרי רחמים. לאחר שהתענגה קמעא על עצמת הגוף הממושמע שלה, עברה לחלק המהנה באמת של היום. השומר ניגש אליה בעוד היא מצמידה את כפותיה לרצפה. הוא איזן על גבה לוח אבן כבד ופליסיה  החלה לבצע, באיטיות מדוייקת ושלווה את כפיפות המרפקים שלה. הכאב היה נפלא. אחר כך הגיע תור כפיפות הבטן ולבסוף, מכות האגרוף.
פליסיה בן שבת היתה רזה. סיבי שריר, גידים, עצמות, פרצוף קטן ועכברי, שפתים דקות וחסרות צבע, עיניים חומות, צמה דקה של שיער שחור ועור חיוור. הכל בה אמר סיגוף, חיסכון, חומרת סבר. אמא שלה, מזל בן שבת קראה לזה מינימליזם גופני ואמרה לה כמה פעמים שאף אדם לא יגיע לשום דבר בחיים אם לא יתן לקצת מעצמו לצאת החוצה. חיוך, קימור, צבע, משהו. שאר בני האדם פשוט ידלגו עליו במבטם. כאילו ראו כסא חסר יחוד או מגבת אפורה על מתלה. פליסיה, מצידה, שמחה להיות כסא או מגבת, ולו רק בגלל שהדבר לא מצא חן בעיני אמה.
תמו חמישים דקות של חסד. השרירים היו באפיסת כוחות. היא ניסתה, ליתר ביטחון, לבצע עוד כמה כפיפות מרפקים וראתה שהידים סרבו להרים את הגוף. השומר לקח את לוח האבן ועכשיו נשאר רק לעבור את הנצח עד לארוחת צהרים, את כל חיי העולם הבא עד לארוחת ערב ולמקלחת ושעה של חיי העולם הזה בהן תשכב ותפזם לעצמה את השירים המעטים שהכירה. האסירים האחרים יכולים להאזין כמעט לכל מוזיקה שירצו, להם יש לייף מטר. לה אין. הם בני אנוש, או חיות מחמד או חיות משק של בני אנוש. היא לא היתה בטוחה שהיא יצור חי מבחינה ביולוגית.
ובכל זאת, את חובה לאותו העדר שילמה. את קובעת כוס התרעלה תשתה ואולי, בעוד שנים רבות מהיום, מישהו יחשוב שיש לפיתוח עליו עמלה שנים רבות ערך כלשהו. ודיה בכך להמשיך ולשמום. מינימליזם גופני.

איש נכנס לתא הכלא השלה. כפוף, רזה, קירח, בעל עיניים כחולות מימיות - כמעט שקופות שעוטרו בגבות עבותות ואפורות.
"פליסיה בן שבת?" הוא שאל בקול צרוד.
"כן".
"אגריפה ברזאני, ראש מחלק פנים בלייף אנטרפרייז. בואי איתי בבקשה".
האיש שירך את רגליו החוצה מן התא. כל תנועתו בעולם נראתה אחוזת לאות.
שומריה של פליסיה בן שבת אזקו את ידיה ורגליה, קשרו אותה לכסא גלגלים, והובילו אותה אחר האיש.   
      
   
         

מקל שקד

לכל שנים וחצי הכועסים והמאוכזבים מכך שהשארתי את פליסיה בן שבת, אגריפה ברזאני ואבנעזר מארנהוף כץ מטים ועומדים, הנני ואתנצל. 
לאחר שקראתי את הסיפור קרוא ושוב, הגעתי למסקנה שהוא חסר יותר מדי פרטים, עולות בו שאלות מתמיהות מדי וככלל הוא אינו מעורר אמון. 
בנוסף לכך, ניסיתי להגביל עצמי ל 500 מילה לפרק. בפרקים הראשונים הדבר עלה בידי, ככל שעבר הזמן מצאתי עצמי כותב פרקים יותר ויותר ארוכים, מה שגרם לסיפור להיראות כמו הקוראן או סדרי המשנה, הקצר בהתחלה והארוך בסוף. המבנה הזה אולי קוסם לעורכים קדומים, אבל אני מוצא אותו לא סימטרי באופן מעורר אי נוחות.   
אני משאיר את המתכונת הישנה על עומדה, משנס מתנים ומשכתב את כל הפרקים. מנחת זכרון, מזכרת עוון. 

יום שישי, 27 בינואר 2012

פרק 19 - גשה נא ושקה לי

פליסיה ואגריפה סיימו את בקבוק היין והאוכל בשתיקה שהביכה את שניהם. אגריפה נשבר ראשון.
"לא באתי לעבור איתך על התכנית פליסיה"
"אני יודעת אגריפה"
"תראי,  זו הדרך שלי לומר לך תודה"
"תודה על מה?"
"היה לי תענוג גדול לעבוד איתך, עד כמה שזה נשמע לך שקרי. אפילו חייכת אלי פעם, זה הישג לא מבוטל"
"אני לא אזקוף את זה לרעתך, אגריפה"

פליסיה עמדה בחדרה ובדקה שכל הציוד שלה מוכן. יוני באיזור הזה של מונגוליה הוא חם כמו בדימונה, שום דבר שהיא לא מכירה. דפיקה נשמעה בדלת. 
"יכנס מר" 
אגריפה נכנס, מחויך, אולי אפילו מעט בישן. "באתי לתת לך משהו"
"אתה מודע לעובדה שאני שונאת מתנות?" 
"אם אני מכיר אותך, לפחות חלק מהמתנה שלי ישמח אותך" 
"אני מתה עוד כמה ימים, מה כבר יש לי להפסיד?" 
"עצמי עיניים" 
"אני כבר ילדה גדולה, אגריפה, מספיק עם הילדותיות, זה לא מתאים לך" 
"אני כבר איש זקן, לא תכבדי אותי אפילו פעם אחת?" 
"טוב, אשמאי תאגידי, אעצום עינים אם זה מה שיגרום לך שמחה" 
פליסיה עצמה עינים, היא שנאה הפתעות, מתנות או כל סוג אחר של תשומת לב. עכשיו זה כבר לא שינה, ונמאס לה כבר להתנגד, לשרוט, לנשוך ולהרחיק מעליה כל חי, מה גם שכל חי כלל בחצי השנההאחרונה אך ורק את אגריפה. 
הריח עלה באפה מיד. היא השאירה את עיניה עצומות. היא ידעה שמה שיש לו ביד אינו אמיתי. אגריפה צדק. אי אפשר היה להשיג קפה אמיתי ברדיוס של אלפים קילומטר לפחות. וגם אז, במחיר שבדרך כלל לא ננקב במספרים. היא השאירה את עיניה עצומות עוד דקה ארוכה. אחר כך פתחה את עיניה וראתה כוס מונחת לפניה. אי אפשר היה לטעות בנוזל השחור. זה היה קפה. קפה אמיתי. שש שנים עברו מאז שתתה קפה והיא אפילו לא זכרה את התעצומות שספל מרוכז כזה יכול ליצוק בה.  היא הרגישה כאילו משהו שפקק את ההכרה שלה השתחרר.
"מאה גרם, במשכורת שנתית שלי, אחרי שניצלתי את כל הקשרים שיש לי בעולם וזה שווה כל אגורה". 
"אתה מטורף, תודה". 
"ועכשיו לחלק השני, אני לא בטוח שתאהבי אותו אבל שמעת על מרסדס סוסה במקרה?" 
"השם מצלצל לי מוכר. תן לי דקה להיזכר" 
פליסיה שוב עצמה את עיניה לדקה ארוכה, היא זכרה פריט מידע אזוטרי, משהו שניל, מהמחתרת הראשונה  אמר לה פעם, משהו על אוצרות שנעלמו, לעזאזל הקפה המשכר, המחשבות בהירות כל כך. 
"השירים האבודים - אחד מהם שלה. לא ידעתי שאתם גם הרסתם את השירים האלה, הם נראו לכם חופשיים מדי?"
אגריפה הציץ מאחורי ראשה של פליסיה בן שבת. הוא נראה משועשע וזה נראה לפליסיה מסוכן.
"מה אתה מחפש?"
"את החור בראש שעשו לכם במחתרת כששאבו לכם את כל השכל, אווזה" פליסיה לא הרגישה כעס עכשיו, לא אחרי הקפה, בכל אופן.
"בסדר, אם אימפריית הרשע שלכם לא אחראית להשמדת התרבות החופשית, אז מי כן?"
"קודם, האזיני איתי לשיר של מרסדס סוסה"
"עזוב, אגריפה, אתה מבזבז עלי מוזיקה טובה, אני לא מעריכה מוזיקה כל כך"
"טוב, עזבתי"
"יופי, עכשיו ספר לי על השירים האבודים, מי העלים אותם?"
"לא משנה, פליסיה, זה אדם שהכרתי ואהבתי מאוד. את מזכירה לי אותו"
אפשר היה לומר הרבה דברים על פליסיה, היא היתה בלתי ידידותית בעליל, מסתגרת, חסרת נימוס או השכלה בסיסית, אבל היא ידעה לזהות מתי לא ניתן להמשיך להציק לבני אדם בעניינים מסוימים וכשהגיע העת הזו, היא ידעה לותר.
"איך אני מזכירה אותו?"
"הוא היה כמוך בדיוק. אותו אופי בלתי נסבל, אותו חוסר השכלה, אותה בורות בכל מה שאינו הלייף מטר. ההבדל ביניכם היה שהוא אהב מישהי פעם, במשך שנה וחצי, וזה שינה אותו"
"גם אני אהבתי מישהו,ולמרות שהוא משלח אותי מעל פניו למות במונגוליה, אמשיך לאהוב אותו, כמו קפה טוב, כמו שמש בחורף, כמו מעט הדברים שאני אוהבת בעולם הזה"
חמש השניות שלקחו לאגריפה להתעשת מהמשפט הזה הסתיימו לאט. 
"יש לך דרך מאוד מוזרה להביע אהבה, הגברת בן שבת. תרשי לי לנשק אותך?"
שלושים וקצת השנה שהבדילו בן פליסיה בן שבת ואגריפה ברזאני ואולי גם עובדה שהיתה זו הנשיקה הראשונה אי פעם של פליסה בן שבת, גרמו לנשיקה הזו להיות אחד המעשים המגושמים, חסרי החן והפחות נעימים לעין שנראו במחוזות האנושות המוכרת בשלושת אלפי השנים האחרונות לפחות. 

פרק 18 - ####


יום חמישי, 26 בינואר 2012

פרק 17 - מענה רך


אגריפה ברזאני נכנס למשרד של פליסיה בן שבת. הוא נראה מדולדל חיוור וכפוף מהרגיל. דחליל אחרי הגשם.
"אנחנו צריכים לדבר" אמר.
"דבר" אמרה פליסיה בלי להסיט את ראשה לכיוונו.
"לא כאן, בחוץ"
פליסיה הפנתה את ראשה ופרצופה העכברי משהו אמר פליאה קלה. "למה?, מאזינים לנו?"
"לא פליסיה, למרות כל תאוריות הקונספירציה שלך, אף אחד לא מאזין לאף אחד אחר בלייף אנטרפרייז". 
"אז אתם רוצים לומר שתפסתם את כל המחתרת השניה, מליון אישבעזרת טלפתיה?" 
"בפעם השמונים, פליסיה, לייף אנטרפרייז לא תפסה אף אחד, לא היה לנו שום רצון להתערב בתכניות שלכם שהיו סודיות כמו פיל עם קלקול קיבה, אותנו זה לא עניין. מי שתפס אתכם היו הממשלות, שחוקקו חוקים ברורים לגבי חבלה בלייף מטר". 
"מה שתאמר, הארגון שלך הוא בעצם ארגון צדקה ומיליון לקוחות לא מרוצים הם בכלל לא פגיעה במאזן הכלכלי של התמנון רב הזרועות ורב החסד ששמו לייף אנטרפרייז, יוצאים החוצה?" 
אגריפה ציין לעצמו שאלמלי מה שעמד לעשות, הוא היה בשמים מהתקדמות חוש ההומור של גוש הסחוסים, השרירים והעצמות הזה
אגריפה ופליסיה עלו על הרכבת בתחנת "דימונה מרכז", ירדו בתחנת "לב מדבר" והלכו את הקילומטר האחרון עד לנקודת התצפית על מכתש הקטן.
"אני לא מבינה, אתה מאמין שכאן אי אפשר להאזין לך כי זה נראה לך מקום מבודד?" 
"די עם ההאזנות, פליסיה, יקירתי, פשוט רציתי לצאת קצת מהמשרד למקום יפה, הבאתי גם סלסלת אוכל ובקבוק יין לארוחת צהרים
"יופי, ומה עכשיו?" 
"פליסיה, מה אומרים ההורים שלך על כל הענין?" 
"איזה ענין?" 
"זה, שאת יצאת מהכלא ועובדת עבור לייף אנטרפרייז, זה שאת הולכת למונגוליה
"אני חתומה על חוזה סודיות, זוכר?" 
"אז מה?, אמרת בעצמך שהכל קשקוש, אין לנו דרך לאכוף את זה כי אין לך לייף מטר
"בכל זאת, הם לא יודעים על שום דבר מזה, הם חושבים שאני עדין בכלא
"לא דיברת איתם אפילו פעם אחת מאז שיצאתלא ראית אותם?" 
"לא, אגריפה, אנחנו בדימונה, הם גרים בירוחם ובכל זאת לא הלכתי לראות אותם
"למה?" 
"לא רוצה לראות אותם, זה כל מה שאתה צריך לדעת, יש משהו אחר שרצית לדבר עליו?" 
"פליסיהמחרתים את נוסעת למונגוליה. רציתי לעבור על עיקרי הדברים. איך את מגיעה לשם?"
"רכבת מכאן לחיפה, מחיפה לבירות, מבירות לדמשק, מדמשק לטביליסי, מטביליסי לרוסטוב, מרוסטוב לאופה, מאופה לאקטובה מאקטובה לאוסקמן מאוסקמן לאולן באטור ומשם אני לבד."
"איפה את פוגשת את ציוד התקשורת?"
"בקאראקורום ימתינו לי נקודות החיבור החוטיות ומחשב לתפעול התקשורת. משם ודרומה כבר מתחיל איזור השליטה של צ'ינגיס חאן"
"מהו המידע שיש להשיג, לפי סדר עדיפות?"
"מה קרה לגדוד שנשלח, אם וכיצד הושמד, דרכי המיסוך ואפשרויות לחבלה בהן, האם יש שם כת, מה גודלה והסיכוי לאירוע בסגנון ג'ונסטאון 1978"
"מתי מסתיימת המשימה?"
"השגת כל המידע או הסרת המיסוך
"בסדר, זה נראה לי הכל. רוצה לאכול משהו?" 
פליסיה התהלכה קצת על האדמה הטרשית, הרימה אבן קטנה וזרקה אותה בכוח אל מעבר לשפת המכתש.
"אגריפה, אני הולכת למות, נכון?, אני אגיע לשם והם יראו אותי מקילומטרים ויהרגו אותי".  
 "אני לא יודע, פליסיה"
קולו של אגריפה נשמע אפור כמו הפרצוף העייף שלו, הוא נאנח והוסיף:
"אני מצטער פליסיה, באמת שאני מצטער שזה יצא ככה. את היית יכולה להיות העובדת המוערכת ביותר בכל לייף אנטרפרייז. התמונה שלך היתה צריכה להתנוסס לצד זו של מארנהוף כץ. אחרי הכל, את קיבלת את הלייף מטר כקופסא שחורה והצלחת להנדס אותו לאחור לגמרי בלי שום מידע מבפנים. את שילוב של סוס עבודה וסוס מירוץ שלא מרפה ולא מוותר עד הגמר. לא ראיתי אף אחד בעולם עם משמעת, נחישות וחכמה כמו שלך והנה עכשיו אני שולח אותך למות סתם. סתם כי לא היה לך כוח לסבול את בית ספר, סתם כי היית עסוקה במלחמה בטחנות רוח מדומיינות, סתם כי לא שמנו לב אליך בזמן"   
פליסיה שמעה מחמאות שלוש פעמים בחייה עד כה. לא מחמאות כאלה שמקבלים ילדים קטנים על הישגים פעוטים, לא דברים ששומעים ויודעים שאינם באים מהלב אלא כי מישהו רצה להיות מנומס, לא המשפטים האלה של המורה שבעצם אומרים עליך שאת טיפשה מעבר לכל דמיון, אלא מחמאות אמיתיות של אדם שחשב שעשית עבודה טובה.
הפעם הראשונה היתה כשאביה, עמרם, החמיא לה על הקריאה בתורה. זו היתה פרשת וישב והיא סיפרה סיפור בטעמים ירושלמיים כמו שרק היא הרגישה אז, בלב של ילדה בת 12, את הכאב של בנים שאביהם אינו אוהב אותם, את הכאב של מישהו שונה ודחוי, את העמדת הפנים שהכל כרגיל ובסדר כשבפנים יש רק בדידות שהיא מנת כוסך היומיומית.
הפעם השניה היתה כשניל, המדריך מהמחתרת הראשונה הביט בפליאה איך אחרי מאמץ סיזיפי של שבוע, היא חיברה מודל ישן של לייף מטר לחיישנים ונורות והראתה לו איך בדיוק מודד הלייף מטר חרדה על פי מוליכות חשמלית של העור.
הפעם הזו תפסה אותה לא מוכנה. היא ביצרה היטב את הפחד שלה מפני המוות בתוך מסכה אילמת של אדישות, זאת ידעה לעשות היטב. אבל מחמאה מהאיש שלמדה להעריך ושולח אותה אל מותה בלבלה אותה לכדי דמעה אחת
פליסיה בן שבת, בתה הסחוסית, הקוצנית הקשוחה והזויתית של מזל בן שבת, מצאה את עצמה עורגת לדבר אחד ויחיד שמנעו ממנה חיי ההתבודדות שסיגלה  לעצמה מגיל מוקדםועכשיו, כמה ימים לפני מותה הצפוי והמיותרכבר לא ידעה איך תקבל אותו.
"גם אני מצטערת אגריפה, אתה מתכונן לפתוח את היין הזה או מה?"   

יום רביעי, 25 בינואר 2012

פרק 16 - בן חכם ישמח אב

להפתעתו של אבנעזר, הוא קיבל דוא"ל מקוני דה שיניאק, מנהלת תחום מחקר ופיתוח בלייף אנטרפרייז. היא הזכירה לו את שיחתם לפני כחמש עשרה שנה. השיחה שהוציאה אותו מהקונכיה שלו בדיסלדורף והטילה אותו לתוך העולם החדש בסאו פאולו. מעט אחרי ההודעה, הגיע גם טלפון. אבנעזר חשב שהקול של הגברת נשמע זהה לקול שדיבר אליו לפני שנים, סמכותי אך נעים.  הקול ביקש ממנו לבוא כקבלן מן החוץ למעבדות לייף אנטרפרייז. עבודה ממוקדת בשיפור האבטחה של השבב, סיום, ותשלום נדיב. 
אבנעזר הציץ בלוח המחיק שלו, היו כתובות שם שתי משימות שלא ידע מה לעשות איתן. קוני דה שיניאק מציעה לו עולם של משימות שהוא התמחה בהן פעם. יהיה די זמן לעסוק במשימות האזוטריות אחר כך. לילה כבר מתה. אבנעזר השיב בחיוב. קוני אמרה שאחד הבחורים הטובים ביותר שלהם בברזיל יקבל אותו מחר בכניסה לבנין לייף אנטרפרייז. אחד בשם אגריפה ברזאני. שם קצת לא שגרתי, אפילו לבחור ישראלי, אבל, הבטיחה קוני, אבנעזר עתיד לאהוב אותו מיד. אבנעזר היה בספק רב. הוא גילה שעברו כמה ימים מאז הוציא מילה מפיו, ומהיכרותו עם ישראלים בעבודתו משכבר, הוא ידע שהם אוהבים לדבר. 
חוזה ההעסקה של אבנעזר מארנהוף כץ עם לייף אנטרפרייז נחתם בסוף ינואר 2027. על פי החוזה הוא ירוויח סכום דמיוני של עשרה מליון ריאל עבור עבודה שהעריך את זמנה בלא יותר מחצי שנה. קוני דה שיניאק מסרה לו בשיחת ועידה בנוכחות מנהל מרכז הפיתוח בסאו פאולו את ברכת הדרך והוא הופקד בידיו האמונות של אגריפה ברזאני. 
אבנעזר דימה בנפשו שאגריפה יהיה בחור שחום, גבוה, שרירי בעל קול בס ושיער שחור עבות. האגריפה שהוא הוצג בפניו היה ההיפך הגמור. בחור רזה, גובה ממוצע, כתפים כפופות קמעא, עינים כחולות מימיות, אזנים גדולות מדי, אף בולט ושיער בהיר ומקליש במהירות. הוא הזכיר לאבנעזר דחליל לא מושקע במיוחד. 
אגריפה לחץ את ידו של אבנעזר ברפיון. קולו הצרוד משהו בירך את אבנעזר לשלום והודה על הכבוד שנפל במחיצתו לעבוד עם אגדה חיה.  אגריפה הוליך את אבנעזר למשרד גדול שהכיל שולחן, כיסא מנהלים, מכונת קפה, מקרר שכרנאה התפקע מאוכל ומה שנראה כמו לוח מחיק שקוף ומשוכלל. אגריפה ברך את אבנעזר לשלום.
"אם תצטרך משהו, אני במשרד לידך, כולי לשרותך הוד מעלתך" אגריפה הוסיף קידה דחלילית ויצא. 
אחרי עשר דקות נכנס מארנהוף למשרד שלידו. 
"אני צריך מחשב, מסמך ארכיטקטורה עדכני, עט וכמה דפים". 
נראה שאגריפה עומד לדבר. אחר כך נמלך בדעתו. 
"תן לי עשר דקות" אגריפה הניע את ידיו אל מול הלוח המחיק המשוכלל שבמשרדו. מסכים נעו והתחלפו בזה אחר זה. "מסודר" אמר אגריפה. "סליחה, לא זכרתי..." 
"זה בסדר" אמר מארנהוף. היה בדחליל הזה חן מסוים כשראו אותו עובד. 
אחרי שקיבל את מבוקשו החל אבנעזר לעבוד. בסוף היום היו לו יותר מחמישים משימות קטנות. שתים מהן היו מחוקות. 
יומים אחר כך כבר יכול היה ללעוג לשינויי הארכיטקטורה שביצעו יורשיו בשבב. שבוע לאחר מכן כבר היה לו שרטוט ארכיטקטורה חדש. בשבוע הזה הוא לא נאלץ להחליף מילים עם אף אדם, אבל אז אגריפה נכנס למשרד. 
"מה שלומך, מר מארנהוף כץ?, אפשר להפריע לך?"
"לא"
"חשבתי כך, ובכל זאת, תרשה לי להפריע לך, הצצתי במסמך הארכיטקטורה שלך אתמול, ויש לי כמה שאלות" 
"מה" אבנעזר לא אהב את מה ששמע. 
"אל תדאג אדון כץ, פשוט אני קצת טיפש וחשבתי שתוכל לענות לי" 
"מה"
"פשוט ראיתי שחרבת את כל הארכיטקטורה שאני עשיתי ורציתי לדעת כמה דברים" 
"מה" 
"הכל בסדר אדון כץ?" 
"כן אני-"יותר משלוש שניות חלפו לפני שאגריפה המשיך. 
"עזוב, אני פרטתי את כל מה שרציתי לשאול לשאלות קטנות ורשמתי אותן על דף. תענה לי על הדף כשנוח לך" 
אגריפה חזר למשרדו. למרבה הפלא הטון שלו לא היה נעלב או נכון לעימות, הוא נשמע יותר מסוקרן. 
בסוף היום, אחרי לא מעט מחשבה, עזב אבנעזר את המשרד בלא שהשלים אפילו משימה יחידה, כמה מהשאלות של אגריפה היו מסומנות בעיגול. למחרת הגיע "אדון כץ" הישר למשרדו של אגריפה. "אנחנו צריכים לדבר".

יום שני, 23 בינואר 2012

פרק 15 - זכר צדיק לברכה

"אגריפה", ראשה של פליסיה בן שבת הציץ מבעד לדלת.
"
כן" השיב קול מופתע. פליסיה בן שבת יצאה מהמשרד שלה על מנת לדבר פנים אל פנים עם מישהו. זה לא קרה מאז התחילה לעבוד עבור לייף אנטרפרייז
"למה קוראים לך בשם המוזר הזה?" 
"את בכוח רוצה שאומר לך משהו על בורות ומורדים?" 
"אל תהיה אידיוט, אגריפה, אני יודעת מה מקור השם, זה הנכד של הורדוס, שגדל ברומא יחד עם דרוסוס הבן של טיבריוס קיסר". 
אגריפה החל לענות - "אל תפסיק אותי באמצע, הוא הלווה כספים ממי שרק אפשר ולא החזיר אף פעם, היה מפונק, מושחת וטיפש, כמו כל פוליטיקאי רומי ממוצע והשאלה הגדולה היא, למה קוראים לך על שמו?" 
אגריפה חייך חיוך קטן שעצבן מאוד את פליסיה
"זה לא האגריפה הנכון, עם הארץ, זה אגריפה אחר, אחד שעל שמו נקרא האגריפה האידיוט שעליו סיפרת לי. מרקוס ויפסניוס אגריפה, מי שהיה שווה בכוחו לאוגוסטוס, ושירת את העם הרומאי במשך עשרות שנים, אך לא ביקש לו דבר זולת הזכות לשרת את הציבור. הוא היה אציל מהסוג הישן, כשעוד היתה רפובליקה, כשהכבוד הגדול ביותר היה הזכות לשאת במשרה ציבורית לטובת העם כולו. זה האגריפה שההורים שלי חשבו עליו. ואם רצית לדעת למה יש לי שם רומאי, בשביל זה תצטרכי לשאול את אמא שלי, היא היתה בעניין של הרפובליקה הרומית ההיא. "מרים ברזאני" חברת הסגל האחרונה של החוג להיסטוריה באוניברסיטת באר שבע. אחרי שהיא יצאה לפנסיה מוקדמת, סגרו את החוג. אף אחד לא רצה ללמוד". 
פליסיה הרגישה כאילו מישהו שפך לה מי קרח בפרצוף. היא היתה בטוחה שתפתיע את אגריפה בהשכלה שהספיקה לרכוש תוך כדי גילוי מכמניו של צ'ינגיס חאן, והנה הוא שוב לועג לבורות שלה
"באמת סליחה שאני לא יודעת הכל" פליסיה הקשיחה פרצוף ועמדה לצאת
"הי, לא התכוונתי לגעור בך, חזרי בבקשה
הראש הבן-שבתי, צר, לבן ועטור צמה שחורה שב של עקביו וחזר להביט מעבר לחריץ הדלת
"פשוט ביליתי את כל הילדות שלי מהגן ועד סוף התיכון בלנסות לא להתייחס לכל הדרעקים שצחקו על השם שלי
"למה, הם צחקו על השם שלך במיוחד?" 
"את צעירה וחיה בעולם טוב יותר עכשיו, כולם מקבלים איזה חלק מהלעג לשמות, יש שוויון, אבל אז, אם השם שלך היה קצת שונה לא היית עובר תחת הרדאר
פליסיה לא הבינה בדיוק מהו רדאר ולמה צריך לעבור מתחתיו, היא גם לא ידעה מה משמעות הביטוי "דרעקיםאבל הבינה את הטון והנהנה
"בכל מקרה, אגריפה,סיימתי את הפרופיל של ידידנו צ'ינגיס המקורי מספר 1. דרך אגב, השם שלך מוצא חן בעיני, הוא מקרין עוצמה"
הראש נעלם שוב, פליסיה לא ידעה למה אמרה את המשפט האחרון ופניה בערו בעודה הולכת מהר ככל שניתן בלי לרוץ בחזרה למשרדה. היא התפללה לאלוהי הטמטום שיציל אותה מהמבוכה שבלהתמודד עם האמירה הזו. אגריפה היה חד מספיק כדי לנעוץ בה צלצלים משוננים ולסובב אותם, היא לא תכננה לחשוף אליו את הממשק הזה שלה, זה שאומר דברים שאינם קשורים לעבודה, והנה מה שקורה כשהתכנון נעלם.
אגריפה ישב וחשב. הוא נראה זקן מאוד, זקן משישים ושתים שנותיו. ירדה עליו תחושה נוראה של אסון. הוא שתה עוד כוס של משהו שהמכונה אמרה לו שהוא קפה, התיישר במושבו ותכנן את אחר הצהרים הקרוב. זאת המשימה האחרונה שלו בשירות הציבור. כמו אגריפה גם הוא שאף לפרוש מבלי לבקש לעצמו גדולה, שלטון או כל דבר אחר. מצד שני, הרגיש שאחת היא מה עשה עד עתה, כשלון במשימה הזו יוסיף אותו לדפי ההיסטוריה בצד הלא נכון שלה. הוא לא אהב את סיכויי ההצלחה ועוד יותר לא אהב